Lichaamsgerichte therapie

….spiegelt hoe je in het leven staat, zonder oordeel

Hoewel deze therapievorm het fysieke lichaam neemt als ingang om meer duidelijkheid te krijgen over de klacht, kan de klacht zelf zich gemanifesteerd hebben op zowel fysiek, mentaal als emotioneel gebied.

Pijn, spanningen, vermoeidheid en angsten zijn meestal geen op zichzelf staande verschijnselen. Het zijn signalen die vragen om herstel van een gezonde balans tussen hoofd- en hartzaken, tussen verstand en gevoel. De huidige tijd waarin prestatie leveren en het druk hebben wel van levensbelang lijkt, is het moeilijk om te luisteren naar wat het lichaam je te vertellen heeft. Lichaamsgerichte therapie helpt je daarbij, doet spanning verminderen en laat de energie weer stromen. Ook kun je leren om je angsten op een andere manier tegemoet te treden. Zo wordt lichamelijke informatie getransformeerd in inzicht en zelfkennis.

De basis van deze begeleidingsvorm is integrale massagetherapie. Massagetherapie is eigenlijk een vorm van communiceren met je handen. Het gaat niet over symptoombestrijding, maar over het leren ontdekken van de samenhang tussen het lichaam en de aanwezige klachten. Hierbij wordt vaak gedacht aan pijn in spieren en gewrichten, het kan echter veel ruimer worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan klachten aan de luchtwegen, ademhaling, spijsvertering en zenuwpijnen, maar ook aan vermoeidheid, angstgevoelens en slapeloosheid. Massagetherapie is een volledig op zichzelf staande therapievorm maar kan heel goed gecombineerd worden met andere behandelvormen, zoals voetreflexologie, cognitieve therapie, bio-energetische oefeningen, ademtechnieken of mindfulness. Kijk bij behandelvormen voor een overzicht.

Afbeelding invoegen